Doorgaan naar hoofdcontent

Se traspasa, Ter overname



Je ziet het wel vaker “Se Traspasa”. Oftewel “ter overname” een barretje of restaurantje of zo. Helemaal verliefd en verblind door de zon besluit je het maar te doen. Je hebt altijd zo graag al een een barretje willen hebben. En ach, je bent een frequente bezoeker van de horeca, dus jij zult het ook wel weten hoe het moet, toch?

💡Ik geef je wat tips.

1] Horeca is een vak! Hospitality moet je in je hebben en kun je verder heel veel over leren. Belangrijke zaken: juiste inkoop, proces in de keuken of aan de bar/terras, aansturen van personeel, het vinden en houden van het juiste personeel, continu scherp zijn op klantgedrag, én een dienstverlenende houding. (en nog veel meer…)

2] Als je toch wat wilt overnemen, “Wat neem je over?” Zit er een vergunning op het pand, welke vergunning, heb jij aanvullende vergunningen nodig. Let er op dat NL horecadiploma’s niet geldig zijn in Spanje. Speciale vergunningen om te werken met ‘alimentos’ zul je moeten hebben.

3] Personeel. Neem je alle personeel over? Of wil jij dat niet? Denk aan eventueel vast personeel met het risico van afkoopsommen bij ontslag. Loopt je belangrijkste kok meteen weg na overname? Let dus op key-persons in je bedrijf. Zorg dat je met ze gesproken hebt voor de overname.

4] Financieel: zijn er schulden (huur, energie, belastingen, boetes), neem je die over (zo niet, zijn ze afgelost, is het contractueel goed geregeld, …). Is de overname prijs wel marktconform? Waarom wil de verkoper er vanaf? 

5] De locatie. Wie is eigenaar van het pand? Wat gaat die eigenaar doen met het pand (bijv. een plotselinge niet aangekondigde verbouwing…) , wat mag wel en wat niet, wordt het huurcontract wel verlengd (o.a. Teatro Peyrera…)

6] Businessplan. Hoe ziet jouw businessplan er uit voor de komende periode (temporada). Wat moet je verdienen en hoe ga je dat doen? Wat is er voor nodig? Denk ook aan marketing (op social media). Klanten komen zelfden vanzelf. De beste reclame is overigens “no-budget-marketing” (mond op mond reclame). Heb je marktonderzoek gedaan? 

❗️Laat je vooral adviseren hoe je een en ander gaat doen. Spreek je nog geen vloeiend Spaans, laat je dan bijstaan door een NL-adviseur en een Spaanse jurist/advocaat die alles voor jou goed regelen. Anders spat jouw romantische droom direct uit elkaar en wordt het een nachtmerrie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Illegale woning legaliseren?!

Op 24 mei heeft de Govern van de Balearen een wet aangenomen waarin vele maatregelen zijn genomen om administratieve processen te vereenvoudigen. Een van de meest in het oog springende maatregelen voor woningbezitters op Ibiza is het legaliseren van een illegale (delen van de) woning. De wet is in werking getreden op 29 mei 2024. Wat is de kern van de regeling? De regeling is bedoeld om illegale woningen op de “campo” te kunnen legaliseren als de illegale (delen van de) woning verjaard zijn om door de gemeente sancties op te kunnen leggen. Als het gewone “campo” is (suelo rústico común) dan is de verjaringstermijn acht jaar. Is er sprake van beschermde “campo” (suelo rústico protegido zoals ARIP, ANEI, AANP, etc), dan moeten de illegale delen ouder zijn dan 10 maart 1991. Tegen betaling van leges en een kleine extra, kan gedurende de komende drie jaar een aanvraag worden ingediend voor het legaliseren. Voor iedereen? Het legaliseren van illegale woningen is niet voor iedereen weggelegd...

Autónomo ( = zelfstandige); hoeveel moet je ook al weer betalen en waarvoor?

Er zijn veel mensen op Ibiza die hun bedrijfsactiviteiten voor eigen rekening uitoefenen, als autónomo(a) dus. Toch leven er veel vragen over wat dat is en aan welke verplichtingen je moet voldoen. Een kort overzicht. Zelfstandige is een vorm van ondernemerschap. Je hebt bedrijfsactiviteiten, meestal van persoonlijke aard. Je maakt en of verkoopt producten of je levert diensten. Je stuurt een factuur voor jouw activiteiten. Meestal moet je 21% IVA ( = Spaanse BTW) berekenen over jouw diensten en of verkoop van producten. Soms mag je het lagere tarief berekenen, zoals bij horeca. Soms hoef je geen IVA te berekenen als je bijvoorbeeld officieel medicus bent. Het begint bij de aanmelding. Je geeft je persoonlijke gegevens door. Natuurlijk moet je een NIE hebben én een Spaanse bankrekening waarvan je maandelijkse bijdrage aan de Social Zekerheid (TGSS) geïncasseerd kan worden. Uiteraard heb je een (tijdelijk) Spaans woonadres. Je kunt niet met terugwerkende kracht aanmelden. De maandelijks...

NIE, residencia, empadronimiento: wat zijn de verschillen

Een veelgehoorde vraag: “Wat is het verschil tussen een NIE, residencia en empadronamiento?” als je op Ibiza wilt gaan wonen. Heb je ze alle drie nodig of als je er een hebt, is dan de ander automatisch geregeld? Laten we eens gaan kijken Wat is het verschil? Laten we het simpel uitleggen. Als je economische activiteiten wilt verrichten, zoals een huis kopen of huren, werken, een auto kopen of iets dergelijks, dan heb je een NIE nummer nodig (Número de Identificación de Extranjeros). Ik heb al eerder een uitgebreid artikel geschreven over de noodzaak van een NIE. Het is een bewijs dat je als EU-burger in Spanje activiteiten aan het doen bent. Je bent bekend dus. Een empadronimiento is ongeveer hetzelfde als je inschrijven in de gemeentelijke basisadministratie. De gemeente weet dan dat je verblijft binnen hun grenzen. Dat is iets anders dan er fiscaal wonen! Je bent dan nog niet meteen resident. Als laatste het residencia. Dat is de registratie dat je daadwerkelijk in Spanje woont en o...