Doorgaan naar hoofdcontent

Apostille: wat is dat en waar dient dat voor?

 


Als je in Spanje zaken doet, of in ieder geval in een ander land dan waar je woont, en je hebt stukken nodig die je wilt gebruiken voor een officiële instantie, dan zal je vaak moeten aantonen dat die stukken echt zijn.


Meestal moet de stukken ook nog vertaald worden naar het Spaans door een beëdigd vertaler, want anders worden zo sowieso niet geaccepteerd in Spanje.

Om de echtheid van de stukken de waarborgen heeft een groot aantal landen een overeenkomst gesloten om dat te regelen. Die overeenkomst noemen we de conventie van Den Haag of in het Spaans “el convenio de La Haya”. In die overeenkomst is bepaald dat stukken die vertaald zijn worden voorzien van een zegel en stempel van een rechtbank. Dat noemen we een apostillezegel. Niet zo’n rode lakzegel die je heel vroeger (in films) nog wel zag of nog wel in de vorm van een sticker, maar een gewoon wit papiertje met belangrijke info van de rechtbank.

Heel veel stukken moeten zo’n zegel hebben. Een aantal documenten niet. Dat is bepaald in een Europese Verordening.

(De verordening inzake openbare documenten (Verordening (EU) 2016/1191), die op 6 juli 2016 is aangenomen en in alle EU-landen geldt met ingang van 16 februari 2019, heeft tot doel het verkeer van bepaalde openbare documenten te vereenvoudigen. https://e-justice.europa.eu/551/NL/public_documents)

Soms vraagt de Spaanse instantie toch om een apostille ook al is dat officieel niet nodig. Ik zou voor de zekerheid in Nederland bij een Rechtbank gewoon een apostille halen ter voorkoming van discussie en vertraging. De Spaanse ambtenaar heeft de neiging om “nee” te zeggen ook al is het “ja”.

Je kunt de apostille halen bij elke rechtbank in Nederland of bij de rechtbank van je land waar je woont. De griffierechten voor zo’n apostille zijn €22,- (2023). Dat valt dus mee.

Na je apostille moet je vaak de stukken laten vertalen naar het Spaans. Ons advies is om dat te laten doen op IBiza. Dat gaat sneller, is goedkoper én hoeft bovendien niet weer voorzien te worden van een apostille op de vertaling.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Certificado digital: naast je NIE een must in Spanje

  Een certificado digital (digitaal certificaat) in Spanje is een digitaal identificatiemiddel waarmee personen en bedrijven veilig online kunnen handelen. Het wordt uitgegeven door officiële certificeringsinstanties, zoals de Fábrica Nacional de Moneda y Timbre (FNMT) . Dit certificaat koppelt je identiteit aan een digitale sleutel, wat je in staat stelt om elektronische handtekeningen te plaatsen, documenten te versleutelen en toegang te krijgen tot digitale diensten. Waarvoor wordt een digitaal certificaat gebruikt? 1. Toegang tot overheidsdiensten: • Online belastingaangifte indienen. • Aanvragen van subsidies of overheidsuitkeringen. • Raadplegen en wijzigen van gegevens in officiële registers (zoals het bevolkingsregister). 2. Elektronische handtekening: • Juridisch bindende documenten digitaal ondertekenen. 3. Zakelijke doeleinden: • Contact met de sociale zekerheid (bijvoorbeeld loonadministratie). • Bedrijfscertificaten voor ...

Illegale woning legaliseren?!

Op 24 mei heeft de Govern van de Balearen een wet aangenomen waarin vele maatregelen zijn genomen om administratieve processen te vereenvoudigen. Een van de meest in het oog springende maatregelen voor woningbezitters op Ibiza is het legaliseren van een illegale (delen van de) woning. De wet is in werking getreden op 29 mei 2024. Wat is de kern van de regeling? De regeling is bedoeld om illegale woningen op de “campo” te kunnen legaliseren als de illegale (delen van de) woning verjaard zijn om door de gemeente sancties op te kunnen leggen. Als het gewone “campo” is (suelo rústico común) dan is de verjaringstermijn acht jaar. Is er sprake van beschermde “campo” (suelo rústico protegido zoals ARIP, ANEI, AANP, etc), dan moeten de illegale delen ouder zijn dan 10 maart 1991. Tegen betaling van leges en een kleine extra, kan gedurende de komende drie jaar een aanvraag worden ingediend voor het legaliseren. Voor iedereen? Het legaliseren van illegale woningen is niet voor iedereen weggelegd...

Autónomo ( = zelfstandige); hoeveel moet je ook al weer betalen en waarvoor?

Er zijn veel mensen op Ibiza die hun bedrijfsactiviteiten voor eigen rekening uitoefenen, als autónomo(a) dus. Toch leven er veel vragen over wat dat is en aan welke verplichtingen je moet voldoen. Een kort overzicht. Zelfstandige is een vorm van ondernemerschap. Je hebt bedrijfsactiviteiten, meestal van persoonlijke aard. Je maakt en of verkoopt producten of je levert diensten. Je stuurt een factuur voor jouw activiteiten. Meestal moet je 21% IVA ( = Spaanse BTW) berekenen over jouw diensten en of verkoop van producten. Soms mag je het lagere tarief berekenen, zoals bij horeca. Soms hoef je geen IVA te berekenen als je bijvoorbeeld officieel medicus bent. Het begint bij de aanmelding. Je geeft je persoonlijke gegevens door. Natuurlijk moet je een NIE hebben én een Spaanse bankrekening waarvan je maandelijkse bijdrage aan de Social Zekerheid (TGSS) geïncasseerd kan worden. Uiteraard heb je een (tijdelijk) Spaans woonadres. Je kunt niet met terugwerkende kracht aanmelden. De maandelijks...