Doorgaan naar hoofdcontent

Het NIE: frequently asked questions

 

We krijgen toch nog veel vragen over het NIE, het Spaanse identiteitsnummer voor buitenlanders. Hoe zit het met het NIE?

Vragen

  1. Heb je een NIE nodig om stage te lopen?
  2. Als ik een auto wil huren is dan een NIE ook nodig?
  3. Wanneer mag ik dat nummer aanvragen, want ik weet nog niet wanneer ik wil gaan wonen of werken in Spanje.
  4. Hoelang is het NIE geldig?
  5. Waar vraag ik dat nummer aan?
  6. Als ik mijn document van dat nummer verlies, moet ik dan een nieuwe aanvragen?
  7. Krijg je een pasje van dat nummer?
  8. Kan ik met dat NIE korting krijgen op vliegen en varen van Ibiza naar andere delen van Spanje?
  9. Wat kost het aanvragen van een NIE?
  10. Als ik resident ga worden heb ik dan geen NIE nodig?
  11. Moet ik aangifte doen bij de Spaanse belastingdienst met een NIE?
  12. Mag een ander voor mij het NIE aanvragen?

Antwoorden

  1. Ja. Je hebt een NIE bijna voor alle economische handelingen in Spanje nodig. Werken, stage, kopen, lange termijn huren, een bankrekening openen, etc. Je hebt geen NIE nodig voor specifieke vakantie transacties.
  2. Als je alleen een auto wilt huren voor de vakantie heb je geen NIE nodig. Maar als je een auto voor bijvoorbeeld een jaar wilt huren, dan heb je waarschijnlijk een NIE nodig omdat je voor langere tijd in Spanje zit. Maar dit is afhankelijk van de feiten en omstandigheden.
  3. Het NIE kun je al aanvragen als je nog bezig bent met je plannen om “iets” in Spanje te gaan doen. Ik zou het pas doen als je serieus overweegt om iets in Spanje te gaan doen, maar er staat dus geen termijn voor wanneer je dat Vanseveren moet aanvragen. Maar als je bijvoorbeeld een huis wilt kopen, dan heb je dat NIE wel al nodig.
  4. Een NIE is levenslang geldig. Je hoeft dus niet steeds een nieuw nummer aan te vragen.
  5. Het NIE vraag je aan in je woonland of in Spanje (als dat je woonland (nog) niet is.) In je woonland doe je dat bij het Spaanse consulaat (Amsterdam of Brussel). In Spanje doe je dat bij La Policia. Dat gaat allemaal via het maken van een online afspraak. Zie de link in deze blog.
  6. Het NIE wordt eenmalig verstrekt. Oei, en als je het niet hebt? Dan kun je contact opnemen met het consulaat of de comisaria de la Policia en verstrekken ze het nogmaals.
  7. Je krijgt geen pasje voor het NIE. Als je resident bent heb je wel een pasje van je residencia met daarop het NIE.
  8. Je NIE geeft je géén recht op kortingen op binnenlands vliegen en varen in Spanje. Dat krijg je alleen als je resident bent. Daar moet je bewijs van kunnen overleggen.
  9. Het aanvragen van je NIE kost je bij de Spaanse overheid maar €9,65. Dus als je alles zelf doet en je vult je formulieren zelf in en je maakt zelf de afsprak en dergelijke zijn dat de enige kosten. Je kunt het uiteraard laten doen, dan kost het afhankelijk van de persoon die het voor je doet tussen €75,- en €300,-.
  10. Als je resident wordt of gaat worden, dan krijg je automatische een NIE. 
  11. Je NIE verplicht je niet tot het doen van aangifte voor de belastingen in Spanje. Het is alleen een identificatienummer. Als je belaste handelingen doet, zoals ondernemen, huis verhuren, het bezitten van een huis, dan moet je wel aangifte doen en heb je wel je NIE nodig. Maar je NIE zelf heeft op zich nog niks met de belastingen te maken.
  12. Ja, een ander dan jijzelf mag het NIE voor jou aanvragen. Je hebt dan wel een volmacht (in het Spaans een poder) nodig. De volmacht moet door een notaris zijn opgemaakt. Die volmacht moet in het Spaans zijn opgesteld óf vertaald naar het Spaans als die door een Nederlandse notaris is opgesteld. De gevolmachtigde (in het Spaans de representante) moet zelf alle documenten, de volmacht en zijn ID meenemen om het NIE voor jou aan te vragen.

Heb jij nog een vraag die er niet bij staat, stuur ons een bericht.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Certificado digital: naast je NIE een must in Spanje

  Een certificado digital (digitaal certificaat) in Spanje is een digitaal identificatiemiddel waarmee personen en bedrijven veilig online kunnen handelen. Het wordt uitgegeven door officiële certificeringsinstanties, zoals de Fábrica Nacional de Moneda y Timbre (FNMT) . Dit certificaat koppelt je identiteit aan een digitale sleutel, wat je in staat stelt om elektronische handtekeningen te plaatsen, documenten te versleutelen en toegang te krijgen tot digitale diensten. Waarvoor wordt een digitaal certificaat gebruikt? 1. Toegang tot overheidsdiensten: • Online belastingaangifte indienen. • Aanvragen van subsidies of overheidsuitkeringen. • Raadplegen en wijzigen van gegevens in officiële registers (zoals het bevolkingsregister). 2. Elektronische handtekening: • Juridisch bindende documenten digitaal ondertekenen. 3. Zakelijke doeleinden: • Contact met de sociale zekerheid (bijvoorbeeld loonadministratie). • Bedrijfscertificaten voor ...

Illegale woning legaliseren?!

Op 24 mei heeft de Govern van de Balearen een wet aangenomen waarin vele maatregelen zijn genomen om administratieve processen te vereenvoudigen. Een van de meest in het oog springende maatregelen voor woningbezitters op Ibiza is het legaliseren van een illegale (delen van de) woning. De wet is in werking getreden op 29 mei 2024. Wat is de kern van de regeling? De regeling is bedoeld om illegale woningen op de “campo” te kunnen legaliseren als de illegale (delen van de) woning verjaard zijn om door de gemeente sancties op te kunnen leggen. Als het gewone “campo” is (suelo rústico común) dan is de verjaringstermijn acht jaar. Is er sprake van beschermde “campo” (suelo rústico protegido zoals ARIP, ANEI, AANP, etc), dan moeten de illegale delen ouder zijn dan 10 maart 1991. Tegen betaling van leges en een kleine extra, kan gedurende de komende drie jaar een aanvraag worden ingediend voor het legaliseren. Voor iedereen? Het legaliseren van illegale woningen is niet voor iedereen weggelegd...

Autónomo ( = zelfstandige); hoeveel moet je ook al weer betalen en waarvoor?

Er zijn veel mensen op Ibiza die hun bedrijfsactiviteiten voor eigen rekening uitoefenen, als autónomo(a) dus. Toch leven er veel vragen over wat dat is en aan welke verplichtingen je moet voldoen. Een kort overzicht. Zelfstandige is een vorm van ondernemerschap. Je hebt bedrijfsactiviteiten, meestal van persoonlijke aard. Je maakt en of verkoopt producten of je levert diensten. Je stuurt een factuur voor jouw activiteiten. Meestal moet je 21% IVA ( = Spaanse BTW) berekenen over jouw diensten en of verkoop van producten. Soms mag je het lagere tarief berekenen, zoals bij horeca. Soms hoef je geen IVA te berekenen als je bijvoorbeeld officieel medicus bent. Het begint bij de aanmelding. Je geeft je persoonlijke gegevens door. Natuurlijk moet je een NIE hebben én een Spaanse bankrekening waarvan je maandelijkse bijdrage aan de Social Zekerheid (TGSS) geïncasseerd kan worden. Uiteraard heb je een (tijdelijk) Spaans woonadres. Je kunt niet met terugwerkende kracht aanmelden. De maandelijks...