Doorgaan naar hoofdcontent

Ik verkoop mijn woning op Ibiza en dan?

 

Laten we eens gaan kijken wat er gebeurt als je je woning gaat verkopen.

In het bijgaande voorbeeld hebben we wat getallen gebruikt. Stel je verkoopt je woning voor €725.000,-, jouw makelaar heeft 4% commissie met je afgesproken (let op: helaas communiceren ze niet echt duidelijk dat dat exclusief 21% IVA is…), volgens EU regels mag je een energiecertificaat aanleveren en je moet voor een appartement een certificaat aanleveren dat er geen VVE schulden zijn. Je hebt een advocaat ingehuurd om je te helpen bij de verkoop en het doen van de aangifte.

Je hebt je woning destijds gekocht voor €500.000,-. Je dacht misschien dat je dan €225.000,- winst maakt, maar dat is veel minder.

Want je mag allerlei kosten er van af halen. De belastingen die je destijds betaald hebt, de notaris en dergelijke, je advocaat bij aankoop, de extra kosten bij verkoop en eventueel een verbouwing met facturen.

Per saldo houd je dan je netto winst over. Over die netto winst moet je binnen vier maanden aangifte doen en moet je 19% belasting betalen als je geen resident bent. Bij jouw verkoop bij de notaris moest de koper al 3% van de koopsom inhouden en afdragen voor jou als winstbelasting.

Dus per saldo mag je dan nog betalen (in dit voorbeeld) aan de belastingdienst in Spanje: €4.804,40. LET OP: de aangifte van deze winst moet je doen binnen vier maanden na verkoop van jouw woning in Spanje via Modelo 210 IRNR.

Betaal je nog belasting over DEZE winst in Nederland? Nee! niet over de winst. Maar als dat geld op 1 januari op je rekening nog staat, dan telt het wel mee voor BOX 3.

Belangrijk is dat je die aangifte laat maken binnen vier maanden na de verkoop van jouw woning.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Certificado digital: naast je NIE een must in Spanje

  Een certificado digital (digitaal certificaat) in Spanje is een digitaal identificatiemiddel waarmee personen en bedrijven veilig online kunnen handelen. Het wordt uitgegeven door officiële certificeringsinstanties, zoals de Fábrica Nacional de Moneda y Timbre (FNMT) . Dit certificaat koppelt je identiteit aan een digitale sleutel, wat je in staat stelt om elektronische handtekeningen te plaatsen, documenten te versleutelen en toegang te krijgen tot digitale diensten. Waarvoor wordt een digitaal certificaat gebruikt? 1. Toegang tot overheidsdiensten: • Online belastingaangifte indienen. • Aanvragen van subsidies of overheidsuitkeringen. • Raadplegen en wijzigen van gegevens in officiële registers (zoals het bevolkingsregister). 2. Elektronische handtekening: • Juridisch bindende documenten digitaal ondertekenen. 3. Zakelijke doeleinden: • Contact met de sociale zekerheid (bijvoorbeeld loonadministratie). • Bedrijfscertificaten voor ...

Illegale woning legaliseren?!

Op 24 mei heeft de Govern van de Balearen een wet aangenomen waarin vele maatregelen zijn genomen om administratieve processen te vereenvoudigen. Een van de meest in het oog springende maatregelen voor woningbezitters op Ibiza is het legaliseren van een illegale (delen van de) woning. De wet is in werking getreden op 29 mei 2024. Wat is de kern van de regeling? De regeling is bedoeld om illegale woningen op de “campo” te kunnen legaliseren als de illegale (delen van de) woning verjaard zijn om door de gemeente sancties op te kunnen leggen. Als het gewone “campo” is (suelo rústico común) dan is de verjaringstermijn acht jaar. Is er sprake van beschermde “campo” (suelo rústico protegido zoals ARIP, ANEI, AANP, etc), dan moeten de illegale delen ouder zijn dan 10 maart 1991. Tegen betaling van leges en een kleine extra, kan gedurende de komende drie jaar een aanvraag worden ingediend voor het legaliseren. Voor iedereen? Het legaliseren van illegale woningen is niet voor iedereen weggelegd...

Autónomo ( = zelfstandige); hoeveel moet je ook al weer betalen en waarvoor?

Er zijn veel mensen op Ibiza die hun bedrijfsactiviteiten voor eigen rekening uitoefenen, als autónomo(a) dus. Toch leven er veel vragen over wat dat is en aan welke verplichtingen je moet voldoen. Een kort overzicht. Zelfstandige is een vorm van ondernemerschap. Je hebt bedrijfsactiviteiten, meestal van persoonlijke aard. Je maakt en of verkoopt producten of je levert diensten. Je stuurt een factuur voor jouw activiteiten. Meestal moet je 21% IVA ( = Spaanse BTW) berekenen over jouw diensten en of verkoop van producten. Soms mag je het lagere tarief berekenen, zoals bij horeca. Soms hoef je geen IVA te berekenen als je bijvoorbeeld officieel medicus bent. Het begint bij de aanmelding. Je geeft je persoonlijke gegevens door. Natuurlijk moet je een NIE hebben én een Spaanse bankrekening waarvan je maandelijkse bijdrage aan de Social Zekerheid (TGSS) geïncasseerd kan worden. Uiteraard heb je een (tijdelijk) Spaans woonadres. Je kunt niet met terugwerkende kracht aanmelden. De maandelijks...